Schedule for Next Kagyu Monlams
30.kagyu monlam järjestetään 21.12.2012 – 1.1.2013 Bodhgayassa Intiassa. Gyalwang Karmapan ja korkea-arvoisten lamojen johdolla. Rukoustapahtumaan kerääntyy vuosittain tuhansia munkkeja, nunnia ja maallikko-oppilaita ympäri maailmaa toivoen, että buddhien ja bodhisattvojen viisaus, myötätunto ja voima koskettaisivat kaikkia olentoja.
Gyalwang Karmapa opettaa Monlamin aikana Je Tsongkhapan teoksesta Polun kolme aspektia (tiibetiksi lam tso nam sum) ensimmäisen Jamgön Kongtrulin kommentaarin mukaan. Teos edustaa Buddhan opetusten ydintä, jossa on ohjeita turvautumisesta ja bodhimielen kehittämisestä.
Hänen pyhyytensä Karmapa kommentoi mahamudran alkuharjoituksia, mm. Vajrasattva-harjoitusta ensimmäisen Jamgon Kongtrulin teoksesta The Torch of Certainty (tiibetiksi Chak chen nge dön drön me). Opetuksiin sisältyy meditaatioharjoituksia.
Tiistaina 25.12. Gyalwang Karmapa antaa Vajrasattva-initiaation Marpan perinteen mukaan. Lisäksi hän antaa lyhyitä eri rukouksia koskevia opetuksia monlamin kuluessa. Tällä kertaa rukousjuhlan teemana on Jamgön Kongtrul -perinteen muistaminen ja sen kunniaksi järjestetään erityinen juhla 29.–30.12. Neljäs Jamgon Kongtrul (s.1995) opettaa rukoustekstistä Kutsun gurua kaukaa.
Kuten muinakin vuosina monlamissa rukoillaan Tiibetin hyvinvoinnin puolesta ja Buddhan opetusten kokoelma, Kangyur, luetaan ääneen. 16 Arhatin rituaali, Lääkäribuddhan puja, rukoukset Guru Rinpochelle ja Taralle kuuluvat myös ohjelmaan. Kuolleiden puolesta järjestetään tulipuja Akshobyan mandalarituaalin yhteydessä. Monlamin loppupuolella on perinteinen almukulkue, gurupuja sutraperinteen mukaan ja jaetaan siunattua ruokaa (tiibetiksi tsok). Kaunis valon juhla lamppurukouksineen (marme monlam) päättää tapahtuman 1.1.2013.
Hänen pyhyytensä Karmapa avaa sisäänkäynnin munkkien telttakylään Jamgon Rinpochen ja Gyaltsab Rinpochen avustuksella. Telttamajoitus on järjestetty suuren liikkuvan leirin kunniaksi, joka toimi Karmapoiden toiminnan keskipisteenä 1300-1500 -luvuilla Tiibetissä.
Karmapan myötävaikutus Tiibetin taiteeseen, kulttuuriin ja historiaan: SUURI LEIRI, KARMA GARCHEN Lähteet / Sources: Kagyu Monlam Chenmo, Karmapa900
Buddhien ja bodhisattvojen yhteinen tavoite on olla olennoille hyödyksi, heidän toimintatapansa vaihtelevat. Karmapa on sanonut, että hänen tapansa auttaa on estää olentoja joutumasta alempiin maailmoihin siten että he näkevät hänen kasvonsa ja kuulevat hänen äänensä. Siksi Karmapat ovat aina pyrkineet matkustamaan paljon. Useat Kiinan hallitsijat ovat eri aikoina pyytäneet Karmapaa hoviinsa asumaan, mutta hän on korkeintaan tehnyt opetusvierailuja ja kieltäytynyt jäämästä yhteen paikkaan.
Kolme ensimmäistä Karmapaa matkusti vain pienehkö seurue mukanaan. Toisella Karmapalla, Karma Pakshilla, oli joskus iso joukko ihmisiä seurueena, mutta nimitystä Suuri leiri ei vielä käytetty. Neljäs Karmapa Rolpe Dorje (1340 – 1383) oli matkalla kotiin Itä-Tiibetin halki vierailtuaan Mongolian hallitsijan hovissa, kun hänen maineensa veti paikalla valtavat väkijoukot. Silloin yhden henkilön henkilökohtaiset tapaamiset Karmapan kanssa jouduttiin rajoittamaan yhteen kuukaudessa ja Rolpe Dorje sai ajatuksen järjestää väkijoukko leirin muotoon.
Gyalwang Karmapat liikkuivat siitä lähtien 300 vuoden ajan vapaasti Tiibetin suurilla tasangoilla mukanaan suuri dharmanharjoittajien yhteisö,”Karmapan suuri leiri”, tiibetiksi Karme garchen. Suuri leiri piti esikuvanaan Buddhan tapaa kulkea kerjäläisenä ympäri Pohjois-Intiaa dharmaa opettaen — ja sovelsi käytäntöä harvaanasutussa Tiibetissä.
Seuraajien joukossa oli niitä, jotka tarjosivat Karmapalle ”sekä päänsä että ruumiinsa”. Ilmaisu tarkoitti, että he antoivat kaiken omaisuutensa ruumista myöten Karmapalle, joka oli sen jälkeen vastuussa ja huolehti heistä. Koska näillä oppilailla ei ollut muuta majapaikkaa, he seurasivat Karmapaa Tsurphun luostariin ja leiriytyivät sinne telttoihin. Telttameri ulottui luostarista Dowo-joen haaraan, missä on Mahakala-kalliomaalaus.
4. – 9. Karmapa viettivät suurimman osan aikuisiästään liikkeellä, siirtyen paikasta toiseen sen mukaan, missä he katsoivat olevan parhaat mahdollisuudet olla muille hyödyksi, samalla kun he poikkesivat suurissa luostareissa matkansa varrella.
Tämä Suuren leirin ainutlaatuinen instituutio antoi Karmapoille mahdollisuuden valita liikkumisen tai paikallaan olon olosuhteiden mukaan. Toisin kuin tavallisessa leirissä, tärkeää ei ollut se, mitä paikka tarjosi leiriläisille, vaan se, mitä he voivat tarjota paikalle, olihan Suuri leiri tehokas keino tavoittaa ne, jotka olivat dharman suhteen vastaanottavaisia.
8. Karmapan, Mikyö Dorjen aikana leiri pieneni paremmin hallittaviin
mittoihin. 1600-luvulla 10. Karmapan aikana Mongolian ja Tiibetin
yhdistetty armeija hyökkäsi leiriin. Yli 6000 munkkia ja nunnaa
tapettiin. Karmapa onnistui juuri ja juuri pakenemaan jalkapatikassa
ja eli sen jälkeen maanpaossa. Suuren leirin tuhoutumisen jälkeen
seuraavat Karmapat ovat asuneet Tsurphun luostarissa. Vasta 15.
Karmapa sai luvan matkustaa pienen joukon saattamana. 16. Karmapa
oli saman säännön alainen ja häntä saattoi vain pieni joukko
matkoilla Itä-Tiibetin luostareissa Palpungissa, Pangphukissa,
Pukjessa ja muualla. Nykyinen, 17. Karmapa asui Tsurphussa vuoteen
2000, kunnes hän pakeni Tiibetistä.
17. Gyalwang Karmapa johtaa seremonioita.
Kagyu monlamiin on saapunut 6000 munkkia ja nunnaa ja 4000 maallikkoharjoittajaa.
Sangha matkalla aikaiseen aamuseremoniaan bodhipuun juurelle. Bodhipuu, jonka alla Buddha valaistui yli 2500 vuotta sitten.
Kun lämpötila laski epätavallisen alas, Gyalwang Karmapa osti yli 1000 peitettä Biharin koditomille. Neljäs Jamgon Kongtrul Rinpoche, Lodro Chokyi Nyima, antoi ensimmäisen virallisen opetuspuheensa osana Jamgon Kongtrulin perinnettä kunnioittavia juhlallisuuksia.
Seuraavat viisi kagyu monlam -tapahtumaa järjestetään Bodhgayassa 2014-2018.
Videos HH Karmapa arriving in Bodhgaya Nov 10
Teachings
Reports Lighting the World: Marme Monlam A Gift to Serious Practitioners Commemoration of the Kongtrul Lineage The Gyalwang Karmapa dines out with Kagyu Monlam members The Gyalwang Karmapa shares his vision for the Kagyu Monlam in members' audience Gyalwang Karmapa visits the Sangha lunch Gyalwang Karmapa visits the Garchen and its kitchen Sangha Sevaka meeting with Gyalwang Karmapa Gyalwang Karmapa examines the nuns and monks before Monlam begins Activities of the Environmental Team during the Kagyu Monlam Chenmo The revival of the Great Encampment A Brief History of the Great Encampment suomennos
Linkkejä: 22. kagyu monlam joulukuussa 2004 23. kagyu monlam tammikuussa 2006 24. kagyu monlam tammikuussa 2007 25. kagyu monlam joulukuussa 2007 ja Monlam logo 26. kagyu monlam tammikuussa 2009 27. kagyu monlam joulukuussa 2009 ja kuvagalleria 28. kagyu monlam joulukuussa 2010 29. kagyu monlam maaliskuussa 2012 30. kagyu monlam joulukuussa 2012
Karmapan ohjeita mönlameita varten 2004
Kagyu Monlam Chenmo (viralliset sivut tiibetiksi, englanniksi ja kiinaksi) Kagyu Monlam Blog (englanniksi) Kagyu Monlam Video (tiibetiksi, englanniksi, kiinaksi) Monlam Uudessa Seelannissa 2011 Monlam Pohjois-Amerikassa 2010, 2012 Monlam Puolassa alkaen 2010 Monlam Singaporessa, Hong Kongissa, Indonesiassa ja Malesiassa
Karmapan ympäristösivut (englanniksi ja tiibetiksi) Ympäristönsuojelukonferenssi 3. - 7.10.2009 Intiassa
Gyalwang Karmapan opetuksia Milarepasta Perinteisiä opetuksia - Opetuksia pääasiassa aasialaisille Bodhgayassa 31.12.2008. - 3.1.2009 Dharman mukainen elämä - Karmapan opetuksia länsimaalaisille Bodhgayassa 12. - 14.1.2009 Gyalwang Karmapan opetuksia madhyamikasta Rokpan soppakeittiö Bodhgayassa tammikuussa 2009
CD:t, DVD:t, kirjat, pinssit ja riipukset: Namse Bangdzo Bookstore Kuvakooste (YouTube)
|